gezond ontbijt

Gezond ontbijten met havermout voor mama’s en mini’s

Een midweek-dieet type. Dat omschrijft mij het beste. Van maandag ochtend tot vrijdag ochtend ga ik healthy – tenzij er wat lekkers is op het werk… Vanaf vrijdag middag gaat het meestal mis tot zondag avond. In de week zorg ik er dus voor dat ik altijd kies voor gezond ontbijten. En dat probeer ik mijn mini’s ook op te dringen al is dat heel vaak onsuccesvol. 

3x gezond ontbijten met havermout

Ik heb al gemerkt dat een power ontbijtje mij minder zin in zoet geeft. En aangezien ik alles snel beu ben gegeten, zoek ik altijd opnieuw nieuwe receptjes. Ik heb heel lang havermout aan de kant gegooid maar ik ben terug helemaal fan. Het geeft echt heel lang een verzadigd gevoel én je kan er zo veel kanten mee uit. Mijn zoektocht naar lekkere recepten gebeurt trouwens altijd online. Meestal zoek ik een goede basis en geef er mijn eigen touch aan of verander een ingrediënt zodat mijn mini’s het ook lekker vinden. Soms ga ik samen met hun aan de slag. Samen koken maakt de zin om ten minste te proeven eens zo groot. Mijn favo recepten om gezond te ontbijten op dit moment?

Smoothie met banaan, framboos & havermout

Een smoothie vult voor mij tot de middag, zeker als je er havermout in toevoegt. Het is vooral voor de kids een toppertje aangezien ze niet weten wat erin zit. Zo kan ik ze toch overtuigen om wat te proeven – vaak al een prestatie op zich.

Mijn smoothie topper?

35 gr havermout – 1 banaan – wat frambozen of ander fruit dat je lekker vindt – 50g Griekse yoghurt – wat melk. Ik voeg altijd extra melk toe aangezien ik niet zo fan ben van te dikke smoothies. Inspiratie in overvloed online.

gezond ontbijt

Overnight oats

Ik denk nog steeds één van de meest gezochte ontbijt recepten. Overnight oats, super simpel en gezond.

50g havermout (ik ben trouwens niet zo’n grote eter verdubbel gerust) – 125ml melk – handvol rozijnen – wat noten – kaneel – 1 appel – honing

Voeg de havermout met de melk en rozijnen. Laat een nachtje rusten in de frigo. Voeg appelstukjes toe, de kaneel en noten. Laat +- 5 minuutjes doorkoken, voeg op het einde nog de honing toe en jammmmmmiee. Overnight oats zoals ik ze het liefste heb.

Healthy pannenkoekjes

Pannenkoeken van havermout of de gewone met bloem en suiker, ik word er altijd instant gelukkig van. Vermoedelijk van die eerste iets meer want die zijn nog lief voor mijn lichaam.

1 banaan – 1 ei – 35gr havermout – scheut melk – kaneel

Alles samen mengen – hoeveelheid melk is naar wens, net zoals bij mijn smoothie heb ik het niet graag te vast. Kaneel is hét kruiden middeltje bij uitstek om alles lekker te maken.

Enkel voor het bakken moet je volgens mij iets anders te werk gaan. Ik maak altijd mini pannenkoeken omdat ik merk dat het anders moeilijk te bakken is. Voeg wat poedersuiker toe voor de smaak et voila. Mijn mini’s kiezen wel nog voor de combi healthy en minder healthy. Zij voegen Nutella toe….

En nu smullen maar …

gezond ontbijten

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven
%d bloggers liken dit: