Voorbereiding op de 10 miles

Nog een anderhalve maand en dan is het tijd om mijn doelstelling van 2017 af te ronden. Te proberen alleszins. 10 miles of 16km lopen in Antwerpen. Samen met mijn hubby, want ja die steun aan mijn zijde ga ik nodig hebben. Ik ben de meest onsportieve mens in de wereld en toch ga ik mijn best ervoor doen! Het moet en zal lukken. 

Motivatie vinden

Ik ben echt nooit sportief geweest maar echt nooit. En nu heb ik mijn zinnen op iets gezet, ben ik ingeschreven en is het dus hoog tijd om mijn doelstelling waar te maken. Het is een lange weg geweest, ik heb er verdomd hard voor moeten werken. Ondertussen zitten we bijna aan de eindmeet. Hebben wel al wat kwaaltjes gehad, hebben we al periodes van heel veel en van heel weinig motivatie gehad. Mentaal blijven die van weinig motivatie het overnemen van veel motivatie. Ik heb me al geregeld afgevraagd waar ik toch aan begonnen ben.

No way back – Gelukkig!

En motivatie? Die haal ik uit verschillende zaken:

  • De spiegel: Sporten of niet sporten, dat verschil is toch wel zichtbaar in de spiegel. Lang leve de loopbenen. Alleen snap ik nog steeds niet dat het nul verschil maakt op de weegschaal, een beetje teleurstellend.
  • Shoppen! Ik ben erg, ik weet het. Ik shop veel te graag. En ja, een serieus loopje vraagt een serieuze uitrusting. Ik heb ondertussen nieuwe loopschoenen gehaald want de vorige waren helemaal opgelopen. Met nodige knie pijn en slapende voeten als gevolg. en een nieuwe outfit. En of ik er klaar voor ben.
  • Social media: kan gek klinken maar af en toe een post doen op social media doet wonderen. Mensen zien je prestaties en ja, dat helpt voor dat extra steuntje in de rug.
  • Had ik al verteld dat mijn broer ook mee doet? Wel, de grootste motivatie haal ik uit het concurreren met mijn broer. Wie gaat er winnen?

Het is geen evidentie als mama om naast het werken, opvoeden en runnen van het huishouden ook nog sportief bezig te zijn. Ik moet er echt werk van maken om de nodige tijd te vinden. Zo plan ik mijn loopjes in in onze weekkalender. 2x per week. Meer? No go. Ik zou echt niet weten hoe ik nog meer dan 2x per week moet halen. Bovendien heel vaak als ik in het weekend ga lopen voel ik me schuldig. In de week is er al zo weinig tijd met de kids en in het weekend wil ik liefst zo veel mogelijk zijn zijn. Als ik dan ga lopen voelt het alsof ik ze weeral in de steek laat. Een mamahart… Mathis tennis nog steeds op zowel zaterdag als zondag en Amélie vindt het geweldig om mee te mogen gaan. Ik probeer dan ook altijd op die momenten te gaan lopen. Maakt mijn schuldgevoel minder groot en helpt mij om het ‘denk knopje’ in mijn hoofd af te zetten. Voor even dan toch.

Zijn jullie sportief en hebben jullie nog tips?

lopen lopen lopen

Beestige groeten

Ook leuk om te lezen

6 comments

  1. Ik ben in 2015 begonnen met lopen omdat anderen me meegevraagd hadden naar de 10miles. Had nooit meer dan 5km aan een stuk gelopen. Ik ben ook geen competitiebeest waardoor ik er wel voor zal gaan omdat anderen dat doen. Maar desondanks heb ik mezelf ertoe gezet, want je wil toch niet die persoon zijn die opgeeft. Uiteindelijk heb ik die 10miles gelopen en heb ik er veel voldoening uit gehaald. Later dat jaar heb ik in oktober de halve marathon van Brussel gelopen. En in mei 2016 zelfs de marathon van Kopenhagen! Al vergde die laatste een heleboel tijd van mij. Decompressie was het resultaat na Kopenhagen. Daardoor heb ik wel gemerkt dat lopen me veel gezonder maakte, sindsdien doe ik veel constanter aan sport. Om maar duidelijk te maken dat jezelf soms onrealistisch lijkende doelen op te leggen wel kan helpen!

    1. Wauw wat een mooi parcours! Dat is bemoedigend. Het is niet altijd makkelijk om te blijven gaan en er zijn 100-den dingen leuker dan afzien, maar dat gezondheidsaspect is toch een belangrijk iets. Veel plezier en succes nog!

  2. Ik zou begot niet weten waarom je je daar schuldig over zou moeten voelen 😉 Je sport, dat is goed voor je lijf, je gezondheid en je geest. En dat is onrechtstreeks ook weer goed voor je kindjes, die krijgen er een gezonde en ontspannen mama voor in de plaats 😉 Het is niet alsof je aan den toog gaat hangen, hè 😀
    Blijven doorgaan! Je bent goed bezig! Ik liep vorig jaar de 10miles en heb nu al zodanig de smaak te pakken dat ik nu aan het trainen ben voor een halve marathon 😉
    Oh, en ivm dat gewicht… ik ben zelfs bijgekomen sinds ik intensiever ben beginnen lopen 😉 Spieren wegen namelijk meer dan vet. Maar mijn lijf is wel meer, euh… gestroomlijnder of hoe je ’t ook wilt noemen 😀 Dus het is sowieso een win-situatie, hoor 😉
    Go go go!!!! 😀